Toen in 2003 Pete Halpin (PH1PH/PE1MHO) en Simon Brown(HB9DRV) aan een stukje software begonnen om de Icom 703 te gaan besturen konden ze niet bevatten dat hier een zeer veelzijdig programma voor veel zendamateurs uit zou ontstaan.
Twee jaar later waren er al ruim 20000 geregistreerde gebruikers. Een zeer serieus aantal gebruikers. Er werden steeds meer faciliteiten en features toegevoegd. Niet alleen ontsproten uit eigen interesse maar ook door de bijdrage van tevreden gebruikers.
Helaas moest Simon na het te vroeg overlijden van Peter vanaf 8 juni 2005 alleen verder met dit product. Beste een hele opgave.
Pete nam altijd de support en service van het pakket voor zijn rekening en Simon was de ontwikkelaar.
Simon was altijd een voorstander van Free-software geweest. Na het wegvallen vna Pete ging hij verder met de uitbouw van Ham Radio de Luxe (HRD). De laatste volledige versie is 5.24.0.38. Deze versie werkt vandaag de dag nog steeds maar heeft geen ondersteuning meer door de maker van dit pakket.
In overleggen met Rick Ruhl (W4PC), Michael Carper (WA9PIE) en Randy Gawtry (K0CBH) werd afgesproken dat zij de rechten en de source van HRD in de loop van 2011 over zouden nemen. Dit werd officieel afgerocnd in november 2011.


In februari 2012 werd de eerste HRD-versie vanuit dit nieuwe bedrijf (HRD LLC) gedistribueerd. Dit gebeurde op de Orlando Hamcation. De software was gratis maar de gebruikers konden hier nu support bij kopen. Die support was het nieuwe verdienmodel voor de eigenaren van de software.
Een jaar later werd de eerste commerciële versie van HRD beschikbaar gesteld. Versie 6.0 had vele nieuwe features en bug-fixes. Daarnaast wordt er gewerkt aan de ondersteuning van nieuwe tranceivers die op de markt komen. Hoewel je soms prima uit de voeten kan met een “ondersteund” radio-type welke ook uitstekend communiceert met een recenter type van de zelfde fabrikant. Los van de ondersteuning van de zendapparatuur werd er ook gewerkt aan de ondersteuning van Windows besturingssoftware.

HRD Business model
Het business model van Ham-Radio de Luxe werk als volgt. Je koopt de software van ham-radio-de-luxe.com. Hiervoor krijg je een gebruiksrecht voor het leven. De licentie staat geregistreerd op de call van de koper. Daarnaast krijgt de houder van de licentie gedurende 1 jaar support op de software en de mogelijkheid tot het downloaden van de laatste software releases.
Wil je na dit jaar de support overeenkomst verlengen dan kan dit voor een periode van 1 jaar. De support-fee is dan ongeveer 50% van de eerste aanschaf van de software. Mocht je geen support hebben verlengd dan mag je de laatste software versie wel blijven gebruiken, maar heb je geen recht meer op ondersteuning van de maker(s)
Er is echter 1 uitzondering op deze regel: Wanneer je tijdens de laatste softwareversie waar je nog recht op had toch een probleem hebt, dan kun je voor een laag bedrag een probleem melden. Dat probleem wordt dan opgepakt en verholpen. Het geeft je geen recht op de laatste software versie van de software.
Met dit software model kon het bedrijf 2 supportengineers, een part-time developer en sales, support en marketingactiviteiten gaande houden.

Tot zover een normaal business model. Veel zendamateurs waren niet blij met deze commerciële benadering van een pakket wat tot 2011 gratis was en door andere zendamateurs met voldoende software kennis ondersteund werd.
Maar je hoefde niet over te stappen, je kon ook gewoon versie 5.24.38 van Simon Brown blijven gebruiken. En dat wordt nog door heel veel zendamateurs wereldwijd gedaan.

Klachten

Echter nadat de “nieuwe HRD eigenaren” het product commercieel in de lucht zetten kwam er ook klachten over de support die geleverd werd.
Veel zendamateurs klagen er over dat de documentatie incompleet is. Ook het aanleveren van support issues bleef groeien. Niets vreemds natuurlijk, dat gebeurde ook al in de periode dat Simon Brown nog aan de ontwikkeling werkte. Maar een developer wil natuurlijk werken aan de ontwikkeling van het product, niet aan het oplossen van de klachten. Misschien is dat ook wel een van de redenenen geweest dat Simon het product van de hand deed....

In 2016 was er een zendamateur welke al een tijdje gebruik maakte van v6 van HamRadio de Luxe. Hij had eerder op qrz.com een kritische gebruikerservaring van de software gedeeld. Na een aantal jaren ondervond hij een probleem in de software. Hij nam contact op met de servicedesk . Deze adviseerden hem om de laatste build van de software te installeren. Dit is een advies welke door meer software leveranciers gedaan wordt.
Nadat de zendamateur de nieuwe build geïnstalleerd had startte hij de software op. De amateur zag een opstartscherm en het programma stopte weer. Hij nam contact op met de support desk van HRD. Deze kwam terug met de melding dat de support voor hem afgelopen was en dat hij geen nieuwe support kon krijgen. Er werd aangegeven dat dit kwam omdat hij een kritische review geplaatst had op eHam in september 2016.
http://www.eham.net/reviews/review/143372
De software van HRD had een voorziening ingebouwd waarbij gekeken wordt naar de roepletters van de gebruiker. Als deze in een lijst voorkomt is het niet meer mogelijk om de software op te starten. Als hij de kritische review verwijderde zou de blockade opgeheven worden. 

Dit verhaal staat niet op zichzelf. Als je verder op het internet kijkt kom je gelijksoortige verhalen tegen. Klagende gebruikers wordt de mond gesnoerd. Blijf je klagen dan wordt je call op de zwarte lijst geplaatst. Je kunt er wel vanaf maar dan moet je alle negatieve verhalen over het product van het internet verwijderen.

Maar dit is toch gaan leven bij het “Management van HRD”. Blijkbaar hebben de heren daar intern ook een discussie over gevoerd. Op de website van HRD LLC staat nu een open brief aan de klanten van de software http://ham-radio-deluxe.com/pr.html
Een van de mede-oprichters (Rick) van het bedrijf heeft zijn conclusie getrokken en is iper 1 januari 2017 opgestapt. De andere twee oprichters hebben openlijk hun excuses aangeboden en stappen genomen naar gedupeerde gebruikers.
In de open brief worden stappen beschreven die genomen zullen worden om het product weer amateur vriendelijk te maken.

Blijft de vraag staan, of dit de reputatie van het ooit zo trotse product kan redden. Er zijn tegenwoordig ook al een aantal mooie betaalde alternatieven op de markt die misschien nog wel beter werken dan dit product. Heel sneu voor de initiators van deze software, Simon Brown en met name Pete Harpin. Hij zou zich omdraaien in zijn graf als hij hier weet van had.