Na een paar maanden rond te hebben gereden met een Yaesu FTM-10R in de auto ben ik er uit dat ik, hoewel de set goed werkt, een nieuwe set ga aanschaffen. En daar zijn twee redenen voor.

FTM350Op de eerste plaats begint het ontwerp van de controlhead me tegen te staan. De set is eigenlijk ontworpen voor gebruik op een motor. De uitvoering is dus enigszins Spartaans omdat je ook met dikke handschoenen de set moet kunnen bedienen. Maar wat ik dan niet begrijp is dat dan de bediening redelijk onoverzichtlijk is, precies mijn tweede bezwaar.

Uit het oogpunt van verkeersveiligheid (ik hou er niet van om met een microfoon in de hand rond te rijden) ben ik bij de FTM-10 wel zeer tevreden over de Bluetooth mogelijkheid. De PTT kan in een toggle mode worden gezet, waardoor je door één keer te drukken op de PTT button op de headset de set in TX kan schakelen en door er nogmaals op te drukken de set weer in RX mode kan zetten. Je hoeft dus niet continue de PTT button vast te houden. Een dat is voor mij een must voor een nieuwe set.

Verdere wensen zijn dus uiteraard een overzichtelijke menustructuur, een relatief hoog vermogen op Medium power (tja Novice he, dus liefst 25W), gescheiden set / controlhead en zo min mogelijk losse kabels.

Een eerste onderzoek naar sets die Bluetooth ondersteuning bieden heeft mijn verlanglijstje al aardig gereduceerd tot één merk. Nu bestaat er natuurlijk altijd de mogelijkheid om een set te voorzien van een oplossing à la Talksafe maar dat houdt dan ook in dat je een extra kastje plus bijbehorende kabels in de auto krijgt en dat zoek ik dus ook weer niet. Als ik dan ook nog kijk naar het vermogen op de M stand dan vallen Icom & Kenwood (beiden 10W) af en blijft Yaesu (20W) over. En zo ben ik tot het besluit gekomen om een FTM-350 aan te schaffen.

Enkele highlights van mijn keuze: Full-duplex VHF-VHF UHF-UHF VHF-UHF, drie ingebouwd speakers (één in de main unit, twee aan de achterzijde van de controlhead), een groot LCD display (8 kleuren achtergrondverlichting instelbaar), bandscope, ingebouwde 1200/9600 Bd TNC (compatible met APRS), Bluetooth voorbereid

Nu laat zich de laatste tijd bij Yaesu voorzichtig een trend zien waarbij in beperkte mate accessoires van diverse sets en zelfs portofoons onderling uitwisselbaar zijn. Ik noemde al het BU-1 printje dat zowel in de VX-8 portofoon als ook in de FTM-10 en FTM-350 gebruikt kan worden. Daarnaast bestaat er een externe GPS ontvanger (FGPS-2) die op zowel de VX-8 als op de FTM-350 kan worden gebruikt. Een ander voorbeeld is de CAB-10 aansluiting waarmee je onderweg de Bluetooth headset kunt laden; deze houder is zowel op de FTM-10 als ook de FTM-350 bruikbaar. Al met al is dit in mijn ogen een positieve ontwikkeling.

Helaas is de set in Nederland via de reguliere kanalen nog niet leverbaar; ik heb dus een gok genomen en ben in Hong Kong beland waardoor ik na 6 werkdagen een keurig verpakte Yaesu FTM-350E geleverd kreeg. Het betreft hier zoals gezegd de Export versie dus zonder de 222 Mhz band zoals in de Amerikaanse uitvoering, waar de set sinds begin dit jaar leverbaar is. Naar schatting zal de set pas eind april hier in Nederland op de markt komen.

Wat me opvalt is dat de bediening eenvoudig is, er een duidelijke menustructuur is en dat de kabel tussen de set en de controlhead eindelijk direct los van de controlhead kan worden gehaald. Bij de FTM-10 had je de keuze tussen een lange kabel of een erg korte kabel vast aan de controlhead, waardoor je òf een patchkabel en koppelblokje moest gebruiken òf zodra je de controlhead uit de auto nam een stuk van 6m kabel mee moest nemen...

Een ander voordeel vind ik de standaard bijgeleverde MH-48 DTMF microfoon. Je kan deze naar keuze aansluiten op de controlhead of direct op de set.

Enkele ervaringen van de korte tijd dat ik de set in bezit heb: • de set heeft zoals verwacht een overzichtelijke menustructuur waardoor het programmeren van de Nederlandse repeaters op een eenvoudigere manier kan worden uitgevoerd dan bij de FTM-10. • De linker- en rechter frequentieband zijn volledig gescheiden wat geheugens betreft. Ik heb nog geen mogelijkheid kunnen ontdekken de geheugenkanalen te kopiëren van links naar rechts en vice versa. Ook is er nog geen programmeersoftware beschikbaar. • De firmware kan (nog niet) zelf worden geupgrade; wellicht dat dit in navolging van het PEP programma (zoals voor bijvoorbeeld de FT-950) binnenkort wel mogelijk wordt • De geheugens kunnen binnen de set alleen automatisch gesorteerd worden op frequentie, niet op label • Vanaf de set is niet rechtstreeks een 1750 Hz toon op te roepen; dit kan alleen via de meegeleverde DTMF microfoon • Als je bij het programmeren instellingen voor CTCSS aanpast bestaat de kans dat je òf de frequentiestap òf de repeater offset òf beiden verliest. Dit lijkt me een fout in de firmware die toch eenvoudig aan te passen moet zijn. • De gevoeligheid lijkt me wat beter geworden t.o.v. De FTM-10

Helaas betekent het in het bezit hebben van een nieuwe set ook dat de accessoires hier nog niet verkrijgbaar zijn. Zo zit ik met smart te wachten op de FGPS-1, een GPS ontvanger die achterop de controlhead geklikt kan worden, zodat ik de set ook voor APRS kan gebruiken. Dit was overigens ook één van de dingen van mijn nice to have list maar ik zag op tegen de extra kabels naar een externe GPS ontvanger. Vandaar dat bijvoorbeeld ook de Kenwood TMD-710e van mijn lijstje is geschrapt. Inmiddels blijkt voor die set ook een GPS ontvanger leverbaar te zijn die aan de achterzijde van de controlhead kan worden bevestigd (zie http://www.greenlightlabs.com)

De bijgeleverde mount kan worden vastgeplakt op het dashboard. Eerdere reviews geven aan dat dit een slechte oplossing is en ook ik zat er niet op te wachten. Vandaar dat ik gekeken heb of mijn oplossing voor de FTM-10 (een houder die in de bekerhouder van het dashboard past) ook voor de FTM-350 bruikbaar is en dat is na het overzetten van een beugeltje gelukkig het geval. Voor meer info daarover zie http://www.mountguys.com

Ondanks het feit ik de set koud een dag in huis heb ben ik nu al zeer tevreden. Van de week toch maar eens wat QSO's maken via PI3AMF...

73!

Paul, PD0PRS