Ik reed het laatste jaar in de auto rond met een FT8900 van Yaesu. Een perfecte tranceiver met 4 banden welke gebruikt konden worden. Echter merkte ik in het voorjaar een kleine tekortkoming  van deze tranceiver en wel de beperking dat hij alleen FM ondersteunt.

Zeker in het voorjaar en straks misschien ook in december kunt je vanuit de auto makkelijk op 6 meter met andere zendamateurs in Europa praten maar dan moet je wel een andere modulatie methode hanteren : (USB)

Ik liep al langer met dit plan rond en eind augustus 2009 kwam ik op Marktplaats een leuke aanbieding tegen. Het was een FT857D met de separation kit en een remote microfoon (MH48). Ik gebruikte al een separation kit bij de FT8900 dus de bekabeling was al aanwezig. Alleen het front omzetten en de tranceivers omwisselen was voldoende om.

ft857front klein
FT857 in de auto

Er is alleen een uitdaging betreffende de HF-uitgangen van de FT857. De FT8900 heeft alle uitgangen op 1 N-connector zitten. De FT857 hanteert twee connectoren. De VHF en UHF zitten op een N-connector. De Andere frequenties zitten op een separate PL259 connector.

Ik heb dit opgelost door voorlopig beide aansluitingen te voorzien van een kort stukje RG58 kabel en naast de bijrijder stoel komen deze kabels bijeen en kunnen op de antenne kabel naar de antennevoet op de dakrail van de auto geplugd worden. " 10 seconden voor het ompluggen en komt u maar amateur"  is een vertrouwde kreet uit het verleden.
Voorlopig dus even een keuze maken of ik rijdend op VHF/UHF QRV ben of dat ik op de lagere frequenties QRV ben.

Het is nu eenvoudig om met andere frequenties en met andere modulatiesoorten te bedrijven vanuit de auto. Mocht ik een keer een locatie "op de heide" willen hanteren dan kan ik de antenne eenvoudig aansluiten op de HF uitgang van de tranceiver en op een andere locatie de HF banden aanspreken.