Nico heeft sinds kort een pompmast op zijn dak gemonteerd waarmee hij de reikwijdte van zijn zender kan vergroten.

foto 1
De mast met de X200

Voor een ieder die ooit wel eens de intentie heeft gehad om een schuifmast aan te schaffen, hier de bevindingen die ik hiermee heb opgedaan.

Ik liep al lange tijd met de gedachten om een schuifmast te plaatsen, maar wist nog niet wat voor type en belangrijker nog hoe deze te bevestigen.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en via marktplaats kwam ik een advertentie tegen van een pompmast van +/- 10 meter.

Deze opgehaald in Het Harde bij een FM-piraat die deze mast te laag vond omdat deze niet boven de boomgrens uitstak. De legermast was nieuw en zat in een legerkist incl. 2 meter topbuis en reserveonderdelen erbij.De reserveonderdelen bestaan uit rubbers en viltjes die te vervangen zijn bij eventuele lekkage.

De mast zelf kwam bij de Domeinen vandaan, maar zijn ook te vinden op de site van Elektrodump.De bedoeling was om de mast uit het schuine dak te laten steken, en middels een compressor (8 bar en opslag van 5 liter) op te pompen. Je kan hem trouwens ook oppompen met een fietspomp, maar dat duurt dan even.

Het gat in het dak zat er al van de bestaande mast (steigerpijp 50 mm) van 3 meter, maar het gat moest natuurlijk een stuk groter. Een decoupeerzaag doet wonderen.

Wel moest de mast met alle uitschuifdelen buiten het dak steken, omdat hier ook een ontgrendelingshendel zit die later ook nog te bedienen moest zijn vanuit het dakraam. De mast steekt ongeveer 70cm naar binnen (op zolder) en kwam niet met de onderkant op de betonnen vloer terecht waarop ik hem vast wou zetten.

Aan de onderkant van de mast zit een flens met gaten (die officieel vastgezet werd op een grondplaat met pennen voor het echte veldwerk), die ik op een buis met ook een flens daarop heb vastgezet. Die buis kwam wel op de betonnen vloer terecht en het vrij simpel was om alles vast te zetten. De mast zit ook vast met beugels aan een draagbalk van het dak. De afdichting op het dak is met loodflappen en kit gerealiseerd. Toen eindelijk het moment om de boel op te pompen, maar helaas veel ontsnapte lucht en de mast bleef omlaag staan. Oorzaak was een uitgedroogde pakking bij het ventiel onderaan de mast. Nieuwe pakking en daar ging de mast omhoog, wat een lengte bij elkaar zeg! Direct ook commentaar van de buren, wat is dat toch allemaal?

Ik probeer wat metingen te verrichten vanwege die aswolk, ik handel in opdracht van de KLM. Nadat alle delen zijn uitgeschoven hoor je een klik, en alle delen zijn vergrendeld.

Nu even laten zakken, dus even ventiel losdraaien en de lucht laten ontsnappen.  Maar er kwam maar een heel klein beetje lucht uit en de mast zakte niet? Wat de F*&?ck is dit nou maar weer? Je moet dus eerst de ontgrendelingshendel omzetten, en dan zakt het onderste deel naar beneden. Maar waarom zakken die overige 6 delen nou weer niet? Die bleven keurig uitgeschoven en kwamen niet naar beneden. En nu dan? Ventiel weer open gedraaid en ja hoor de overige mastdelen gingen naar beneden. Wel is het zo dat officieel de mast tuikabels nodig heeft. Dit heb ik gedaan, maar bij het laten zakken vallen alle tuikabels op het dak.  Deze blijven hangen achter de dakpannen bij het uitschuiven, dus geen succes. Tuikabels eraf dan maar, en de mast maar laten zakken als het hard gaat waaien. Momenteel staat de X200 antenne erop, en werkt alles naar behoren. Al met al een hele klus in je eentje, maar de moeite waard omdat de signalen een stuk harder binnenkomen en daar gaat het om. 

De technische gegevens

  • Merk : onbekend maar het is pools fabrikaat
  • Ingeschoven lengte 2,20 meter (zonder topbuis)
  • Diameter mast onder : 100 mm.
  • Diameter mast bovenste deel : 45 mm.
  • Diameter topbuis : 38 mm.
  • lengte topbuis : 2 meter
  • Materiaal : aluminium
  • Aantal segmenten : 7
  • Gewicht : 36 kg.
  • Totale lengte (incl. topbuis) : 10 meter

foto 2      foto 3

Nico

PD7NW