Ik heb al diverse setjes in de auto gebruikt. Jaren geleden eerst met een Alinco 605, daarna een Alinco 620E, FT8900 en een FT857D.

In de huidige auto heb ik besloten om een mobiele set in de auto te plaatsen maar dan alleen maar VHF en UHF. De Yaesu FT8900 leek mij daarvoor de ideale set. Op zich werkte hij prima. Maar opeens had ik geen vermogen meer. Thuis gekomen de set eerst maar eens aan de Watt-meter en afgerond naar boven 0,00 Watt.... :-(.
Dus de set maar opengeschroefd en een grote zwarte plek op de printplaat maakte duidelijk dat de set niet meer te redden was. Wat nu?
De laatste jaren had ik in de auto een headset-microfoontje gebruikt zodat ik handenvrij rond kon rijden. Microfoon aangesloten op een kastje naast de versnellingspook. In het kastje een zend/ontvang-schakelaar en de interface gemaakt naar de FT857D. Je zat nog wel met een draad aan een katsje vast. En het standaard kabeltje aan de headset was eigenlijk wat aan de korte kant. Hier moest ook weer een langer snoertje aan vastgezet worden. Soms zat de bakabeling toch wel een beetje in de weg. Volledig draadloos leek mij ideaal. Bluetooth is dan de voor de hand liggende oplossing.

 Nu de FT-8900 "overleden" is ben ik maar eens op zoek naar een set met Bluetooth mogelijkheden. Icom heeft een aantal mooie setjes in haar assortiment. De keuze viel op de IC2730E. Een Dualband VHF/UHF set met 50Watt uitgangsvermogen op beide banden. Als je de recenties op sites als Eham.net leest tref je veel positieve reacties aan. De enige opmerking welke in het nadeel van de set uitpakt is de "incompleetheid van de levering". Ik lees dit anders. 

Front in Car

Icom heeft haar levering nu aangepast en meer op "maat gesneden" naar de gebruiker. De Icom 2730E wordt geleverd met een basisunit, microfoon HM207, Frontje,  12V kabel, een koppelkabel van 3,5 meter (OPC-837), microfoon-hanger en een reserve zekering. Maar ik wil de set in de kofferbakruimte van de auto hangen dus moet ik ook een MBF-4 bestellen.
De meegeleverde OPC-837 is in mijn geval wat aan de korte kant maar ik kon de "oude" kabel van de Yaesu-FT8900 hergebruiken en die was op lengte. Verder wil ik het frontplaatje op het dashboard van de auto hebben. Op het dashboard eerst een Brodit beugeltje gemonteerd welke bij mijn auto past en daarop de metalen plaat van de MBA-5.

De MBA-5 zorgt er voor dat het frontje met twee krachtige magneten aan het dashboard kan hangen. De twee magneten schroef je aan de achterkant van het frontje en deze klik je tegen het metalen plaatje welke op de Brodit beugel zit.

Het setje kon optioneel met een Bluetooth printje (UT133) worden voorzien. Deze biedt de mogelijkheid om enkele Bluetooth devices aan de set te koppelen. Standaard stelt Icom de VS-3 voor maar de VS-3 van Icom leek mij niet de meest ideale unit om draadloos te gaan werken.

Na wat rondbladeren is de keuze op de Yaesu BH-2A gevallen. Dit is een wat grof (lees: degelijk) uitgevallen Bluetooth headset voor de zendamateur. 

Yaesu BH 2A kl

Het koppelen van de headset met de Icom (paren) gaf de eerste keer enkele uitdagingen. Nadat ik tijdens het paren de Bluetooth headset gevonden had, werd er in het display van de IC2730 naar een PIN gevraagd. En die stond niet in de handleiding van de Yaesu-headset. Na wat snuffelen op het internet kwam ik er achter dat de PINcode 6 1 1 1 is. En toen werkte hij. 

Je kunt in de IC2730 in totaal 5 verschillende headsets aansluiten.
Ik gebruik nu deze headset maar de Plantronics Savi-Go werkt ook prima. Alleen ontbreekt het dan aan de PTT knop om te zenden welke wel op de Yaesu headset zit.  

Je kunt zelf een kastje met een schakelaar maken welke gebruik maakt van de PTT-contacten van de RJ45 connector van de microfoonaansluiting op het frontje. In het menu van de Icom kun je de PTT knop instellen op normaal PushToTalk-schakelen. Een drukknop die dan de funtie Zenden/Ontvangen voor zijn rekening neemt. De eerste keer drukken is zenden, nog een keer drukken en de zender gaat weer uit. 

 case in Car1 kl

De hoofdunit zit netjes weggebouwd in de bagageruimte van de auto.

De bagageruimte van mijn auto is voorzien van een dubbele bodem. De onderste bagageplaat biedt de mogelijkheid om een aantal zaakjes in vakken op de ruimen. Een fles motorolie, een paraplu, setje reserverlampjes, etc. In een van deze opbergvakken heb ik de de hoofdunit van de Icom geplaatst. Met een paar grote schroeven de beugel in de bodemplaat geschroeft en daarin heb ik de hoofdunit geplaatst. Op de SP1 aansluiting een kabel welke naar de bestuurdersplaats gaat. Ik heb deze luidspreker aansluiting aangesloten op de AUX-in ingang van de autoradio. Ik kan er dus voor kiezen om de audio-uit van de zender over de luidsprekers van de auto af te spelen. Daarmee heb ik geen apparate luidspreker in de auto en het klinkt geweldig.

De SP2 aansluiting kan ik via een apart kabeltje aansluiten op de Laptop. Normaal is dit kabeltje de OPC-478UC. Maar op 409shop.com kun je een goedkoper compatible alternatief vinden. Met de gratis te downloaden software applicatie van Icom kun je de set ook makkelijk vanaf de laptop configureren. Zowel de parameters als de geheugens (1000)

Antenne op beugel1 kl

De antenne is geplaatst op een Diamond beugel type K515S Luggage mount. Deze past strak op de roofrail van de auto.

Antennacable1 kl

De coaxkabel gaat langs de roof-rail naar de achterklep van de auto. Beneden aangekomen wordt de kabel via een lus naar binnen gevoerd. Via deze lus wordt voorkomen dat het water via de antennen kabel de bagageruimte instroomt als het regent.